Home » Leefstijl » Eten: vet ingewikkeld!

Eten: vet ingewikkeld!

door | 15 okt, 2021 | Leefstijl, Lekker in je vel

Eten doen we allemaal, dat is toch niet zo ingewikkeld? Toch komt er meer bij kijken dan je zou verwachten. Er is namelijk een groot verschil tussen ‘vullen’ en ‘voeden’. Jezelf volproppen is inderdaad niet zo ingewikkeld. Maar als je je realiseert dat je eten in grote mate bepaalt hoe gestrest je je voelt, of je vatbaar bent voor ziektes en hoe je stemming is, dan komt er veel meer bij kijken. En niet alleen bij wat je eet, maar ook wanneer, hoe, hoeveel en waarom.

Wat eet je
Sommige mensen zeggen wel eens: ‘je bent wat je eet’. En daar zit wel wat in. Als je je lichaam volpropt met ongezonde zooi, hoe kun je dan van je lichaam verwachten dat het nog goed functioneert? Je lichaam is een hele ingewikkelde ‘machine’, met ongelofelijk veel verschillende onderdelen en processen, die allemaal goed moeten lopen. Voor al die processen heeft je lichaam ook veel verschillende ‘grondstoffen’ nodig, die je dus door je voeding binnen moet krijgen. Als je een bepaalde vitamine of een mineraal tekort komt, dan kunnen er gelijk een heleboel processen in het honderd lopen. Misschien merk je er niet direct wat van, want er zijn nog oude voorraden die eerst opgemaakt kunnen worden. Maar als de tekorten te lang oplopen, dan gaat het steeds meer piepen en kraken, tot er uiteindelijk bepaalde processen stilvallen. En dat merk je!
Het is bekend dat mensen met stress heel veel mineralen verbruiken. Als je die niet aanvult, krijg je al snel tekorten, waardoor je minder ‘gelukshormonen’ aan kunt maken en je dus ook minder gelukkig voelt.

Wanneer eet je
Elke keer dat je eet, word je spijsvertering opgestart. In je mond wordt extra speeksel geproduceerd, waar al enzymen in zitten die je eten helpen verteren. Net zo in je maag, je gal, je darmen, enzovoort. Alles wordt ‘aan’gezet en dat is maar goed ook. Ook je immuunsysteem wordt automatisch alert: stel je voor dat je iets eet waar een foute bacterie in zit, dan moet die meteen onschadelijk gemaakt worden.
Je kunt je voorstellen dat als je spijsvertering en je immuunsysteem een paar keer per dag aangezet worden, dit wel oké is. Maar stel dat je de hele dag door wat eet, een koekje bij de koffie, even snaaien, zelfs kauwgom zet alles ‘aan’. Je lichaam raakt hierdoor uitgeput en het immuunsysteem raakt overbelast van al die keren alert worden. En mocht er dan echt een keer een bacterie of virus binnenkomen, dan is je immuunsysteem zo uitgeput dat het niet meer in staat is de indringer te bestrijden.
Zorg er dus voor dat je niet meer dan drie à vier keer per dag wat eet. En eet het liefst 12-16 uur per dag helemaal niets, zodat je systeem even echt tot rust kan komen.

Hoe eet je
Eet jij het liefst met je bord op schoot voor de tv? Het lijkt zo handig, tijdens het eten ook nog even een leuke serie of het journaal kijken. Maar realiseer je dat mensen die onder het eten wat anders aan het doen zijn, met minder aandacht eten. Het gevolg is dat je vaak minder goed kauwt, waardoor je je eten minder goed verteert en je die nuttige grondstoffen direct weer uitpoept.
Ook eten mensen die ondertussen wat anders doen, bijna altijd teveel. Ze letten niet goed op hun eten en ook niet op wanneer hun lichaam zegt dat ze genoeg hebben gehad.
Dus van voor de tv eten word je dik!
Ook de grootte van je bord blijkt van invloed te zijn. Neem eens een maatje kleiner bord, dan kun je evengoed je bord vol scheppen en meestal blijk je dan, als je bord leeg is, ook verzadigd te zijn.

Hoeveel eet je
Heb jij als kind ook geleerd dat je netjes je bord moet leeg eten? En vaak bepaalden je ouders dan ook nog hoeveel ze op je bord schepten. Dat is de manier om een kind af te leren om de signalen van het eigen lichaam te herkennen en er naar te luisteren. Als je namelijk rustig en met aandacht eet, zal je op tijd ‘horen’ dat je lichaam genoeg heeft gehad. Tenzij de productie van het hormoon dat doorgeeft dat je verzadigd bent (leptine), is verstoord. Dan krijg je geen seintje meer en kun je wel blijven dooreten. In dat geval is het belangrijk om te gaan onderzoeken waarom je dit hormoon niet meer maakt en hoe je dit kunt herstellen.

Waarom eet je
Waarom eet je eigenlijk? Omdat je zin in eten hebt, natuurlijk! Je lichaam geeft je een seintje als de voorraden op beginnen te raken, zodat je honger krijgt en op zoek gaat naar wat te eten. Als je goed in balans bent, kan je lichaam je zelfs vertellen wat voor soort eten het nodig heeft. Maar om zó goed te kunnen luisteren, moet je dat wel trainen. Als je denkt dat je tien keer per dag trek hebt in een Big Mac, dan is het niet je lichaam die dat vertelt ….
De meeste mensen in onze Westerse wereld eten echter nog maar zelden omdat ze honger hebben. Meestal eten ze omdat het tijd is om te eten, of omdat ze wat lekkers tegenkomen waar ze dan ineens zin in hebben.
Als die zak chips ineens open moet, of je hand gaat steeds ongemerkt in de pot met dropjes, dan is er iets anders aan de hand. Het kan zijn dat je eet om bepaalde gevoelens te onderdrukken (stress, eenzaamheid of frustratie, bijvoorbeeld). Dan heeft eten niets meer te maken met waar het voor bedoeld is.

Om écht gezond te eten, de goede voeding te eten, op tijdstippen die bij jou passen, is nog een best een opgave. Maar als het je lukt, zul je een enorm verschil merken in hoeveel energie je dan ineens hebt, hoe je je voelt, hoe je huid er uitziet. Je veroudert minder snel, je wordt minder snel ziek en áls je ziek wordt, herstel je sneller. En misschien wel het meest opmerkelijke: je zult bijna altijd als vanzelf afvallen tot het gewicht dat bij jou past!
En het goede nieuws is: alle beetjes helpen. Dus je hoeft niet per se in één klap je hele leven om te gooien. Begin bij wat voor jou goed te doen is en kijk of je van daaruit steeds een stapje verder kunt gaan.

Wil je meer weten over welke voeding goed voor jou is en hoe je dit aan kunt pakken? Boek dan hier een gratis gesprek met mij in. Daarin vertel jij mij wat je doel is en vertel ik je hoe je dit aan kunt pakken.

Over Nienke Bloksma

Nienke Bloksma Energiek & Vitaal
Als leefstijl- en vitaliteitscoach wil ik jou zoveel mogelijk vertellen over een gezonde leefstijl, hoe je met stress om kunt gaan en hoe je weer lekkerder in je vel kunt komen te zitten.

Onderwerpen

Gerelateerde artikelen

Jezelf gelukkig eten

Jezelf gelukkig eten

Stress gebruikt heel veel voedings­stoffen, waardoor er onvoldoende overblijft voor andere hormonen, zoals je ‘gelukshormonen’. Daardoor krijg je minder gelukshormonen en voel je je minder energiek en soms zelfs depressief. Opmerkelijk genoeg kan het ook andersom zo werken. Mensen die onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, kunnen om die reden minder gelukshormonen maken en zich daardoor gestrest of depressief voelen.

lees verder
Oei ik groei

Oei ik groei

Toen ik in verwachting was van mijn oudste dochter, was het ‘verplichte literatuur’: het boek ‘Oei ik groei’. Dus las ik braaf het hele boek en dacht daarna goed voorbereid te zijn voor het ouderschap. Ik wist alles over de verschillende ontwikkelingsfasen van baby tot puber, de sprongetjes in de ontwikkeling en dat een tijdje stagnatie nodig is om daarna weer een sprongetje te kunnen maken.

lees verder
Week van de werkstress, tip #3

Week van de werkstress, tip #3

Sporten? Nee, daar heb je geen tijd voor deze week. Dat komt wel weer als je het rustiger hebt. Of in de vakantie. En bovendien, je hebt ook een beetje last van je rug. Bewegen is heel belangrijk, als het even kan in de buitenlucht. Geen tijd om te sporten? Vind een manier van bewegen die wel in je agenda past (of pas je agenda aan 😉). Super als je 2 tot 3 keer per week op een vaste tijd gaat sporten.

lees verder

0 Reacties

Tweet
Share
Share
Pin