Home » Stress » Week van de werkstress, tip #4

Week van de werkstress, tip #4

door | 17 nov, 2022 | Mindset, Stress

Doe niet aan time-management! Het klinkt zo logisch: leren om je tijd zo efficiënt mogelijk in te plannen. Maar het is dodelijk! Hoe harder je probeert je tijd zo efficiënt mogelijk in te plannen, hoe harder je richting burn-out zult hollen.
Want weet je, er komen altijd onverwachte dingen tussendoor. Altijd. En als jij je agenda helemaal dichtgetimmerd hebt, zul je acuut in de stress schieten als er maar één dingetje iets langer duurt dan je gepland had. Of als er een telefoontje tussen komt. Laat staan als ineens het dak thuis blijkt te lekken of je kind ziek van school opgehaald moet worden!

Maar, hoe dán?
In de eerste plaats ben ik een groot voorstander van energie-management. Iedereen heeft momenten met veel energie en met weinig energie. Een ochtendmens kan heel goed in de ochtend ingewikkelde taken uitvoeren, maar dat moet je ’s avonds niet van hem/haar vragen. Van een avondmens moet je ’s ochtends vroeg echt geen topprestatie verwachten.
Zit je laag in je energie en moet je toch pieken, dan zal dat je dubbel zoveel energie kosten, omdat je onwijs je best moet doen. Zonde, want op een ander moment zal het je misschien wel moeiteloos afgaan. Als je weet wanneer jij energetisch op je best bent, kun je daar rekening mee houden in hoe je je dag indeelt. Plan de meest lastige klussen op de momenten dat jij energetisch op je best bent. En doe de routineklusjes op momenten dat je lager in je energie zit.

Timmer je agenda ook niet helemaal dicht. Je weet immers best dat er altijd dingen tussendoor komen. Bepaal aan het begin van de week, welke klussen écht gedaan moeten worden (urgent én belangrijk). Daarna kun je nog een paar klussen per dag inplannen. Voor de rest heb je een mooi lijstje waar je, als je tijd over hebt, uit kunt kiezen.

Heb je moeite met het stellen van prioriteiten? Verzuip je steeds maar in de urgente klussen, waardoor je die belangrijke strategische klussen steeds maar voor je uitschuift? Wil je leren hoe je dat beter kunt doen? Neem contact met me op.

Over Nienke Bloksma

Nienke Bloksma Energiek & Vitaal
Als leefstijl- en vitaliteitscoach wil ik jou zoveel mogelijk vertellen over een gezonde leefstijl, hoe je met stress om kunt gaan en hoe je weer lekkerder in je vel kunt komen te zitten.

Onderwerpen

Gerelateerde artikelen

Week van de werkstress, tip #5

Week van de werkstress, tip #5

“Zellef doen,” riep mijn tweejarige dochter altijd. Ik moest er wel om lachen. Maar toen ik jaren geleden zelfstandig ondernemer werd, herkende ik dit patroon ineens. Ondernemers zijn eigenwijze mensen. Een zzp’ers (zoals ik) al helemáál. Als ondernemer moet je van alle markten thuis zijn. Niet alleen het vak dat je geleerd hebt, wat je zo leuk vindt om te doen, maar ook de administratie, de boekhouding, acquisitie, de schoonmaak, social media ….

lees verder
Vluchtheuvels

Vluchtheuvels

Herken je dat? Je bedenkt een plannetje voor een project. Maar stiekem vind je het wel spannend om te doen. Dus stel je de start nog maar even uit. En nog even. Want op die manier hoef je niet aan jezelf toe te geven dat je het spannend vind. Én hoef je niet te beginnen. Deze week heb je het ook zo druk, volgende week kun je er misschien wel tijd voor vinden … Maar wat doet dat in je hoofd? Het geeft je stress! Je gaat jezelf vaak onbewust afwijzen.

lees verder
Week van de werkstress, tip #3

Week van de werkstress, tip #3

Sporten? Nee, daar heb je geen tijd voor deze week. Dat komt wel weer als je het rustiger hebt. Of in de vakantie. En bovendien, je hebt ook een beetje last van je rug. Bewegen is heel belangrijk, als het even kan in de buitenlucht. Geen tijd om te sporten? Vind een manier van bewegen die wel in je agenda past (of pas je agenda aan 😉). Super als je 2 tot 3 keer per week op een vaste tijd gaat sporten.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin